Elkopnak az n-ek...

Blogs » Blog - Aranyliliom » Elkopnak az n-ek...
2018. 10. 30. 18:04 | Appeared: 1809x
Blogokat, adatlapokat olvasgatva lassan meg sem ütközve ütközöm abba, hogy lemaradnak, elkopnak az n-ek...

...kapcsolatba élek, tiszteletbe tartom... csak a legutóbbiakból... tényleg rengeteg van

Talán csak leképzései annak, hogy nem valahol, valamiben vagyunk (-ban, -ben), hanem csak örökösen készülünk valahová (-ba, -be)?

Comments (29)


#315906 | 2018. 10. 31. 20:34
Az ostorcsapásos megjegyzés is jó ;)
Aranyliliom Deleted user
#315905 | 2018. 10. 31. 20:34
Figyelj, hülyeségről nincs mit mondanom. Én egy szót sem szóltam a ban-ben-ről, sem más említett súlyos hibáról, csak arról beszélj velem kapcsolatban amiről én írtam.

"viszont a jövőt, a jövő nyelvhasználatát mi alakítjuk"
Az ismerősöm nem ezt mondta véletlenül, csak némileg más szavakkal?
"Ha pedig általánosan használatúvá válik akkor a nyelvésznek nincs más teendője mit elfogadja."

Részemről ennyi. Nincs több mondanivalóm. :)
#315904 | 2018. 10. 31. 20:33
De megragadt valamit a korunk jelenségeiből.
#315901 | 2018. 10. 31. 20:26
:D

a magyar nyelv nevében köszönöm :)
#315900 | 2018. 10. 31. 20:25
köszönöm, Antal
nem, nem olvasok a neten utána
nem neten utánaolvasással (és nem utána olvasással) alakul erről a véleményem
ha 22 millió találatnál látom tévesen a -ban,-ben/-ba,-be használatot, akkor se fogok másképpen gondolkodni róla
nem, nem látok a jövőbe (nem is mondtam ilyet)
viszont a jövőt, a jövő nyelvhasználatát mi alakítjuk
#315899 | 2018. 10. 31. 20:25
Elváló igekötőket az autocorrect is létrehozhatja. Mondjuk, engem eléggé zavar, és ha csak észreveszem, javítom...
Aranyliliom Deleted user
#315898 | 2018. 10. 31. 20:22
Semmiféle félreértés nem volt.
Tőlem lehetnek súlyos hibák, vagy sem, megértem a jelentésüket.
Viszont ha utána olvasol "csak a neten" te magad is láthatod a bizonytalanságot. Legalábbis némelyik említett esetében.
Azt pedig, hogy mi lesz holnap, még "Te" sem tudod. :DDDD
#315894 | 2018. 10. 31. 19:59
Bár nem voltam jelen a beszélgetésnél, de gyanítom, egy kicsi félreértés lehet.
Valóban van, amikor az idő dönti el, mire válik általánossá egy magyar kifejezés, ill. mire az idegen (és lesz belőle utána jövevényszó, lásd az íméles példád, vagy ellenkező esetre a computer-számítógép szópáros). De az említettek hibák, súlyosak. Nincs mese. :)
#315893 | 2018. 10. 31. 19:53
Hát, az - igekötők kérdése - a másik, ami mindig mint ostorcsapás ér (mondjuk, errefelé ez nem biztos, hogy azt fejezi ki, mint másutt).
Az igekötők helytelen használatát azért sem bírom felfogni, mert egy egyszerű szabályt kell(ene) betartani és annyi...
#315892 | 2018. 10. 31. 19:49
:DD

és amennyire érdekes, valószínűleg pont annyira komoly :)
Deleted user
#315848 | 2018. 10. 31. 11:51
Mivel érdekelt a kérdés, némi utánjárás után egy szakember véleménye tömören, (már ami megmaradt bennem a beszélgetésből). :))

A nyelvészeknek óvatosan kell bánni az idegen, a jövevény szavakkal.
Az, hogy mi helyes és mi helytelen, nem egyszerű kérdés, ugyanis a magyar nyelv az egyik legkifejezőbb nyelv a világon, ennek megfelelően, az idegenből jött szavak alakja, értelme gyakran módosul, vagy akár más értelmet nyerhet a közhasználatban. Ha pedig általánosan használatúvá válik akkor a nyelvésznek nincs más teendője mit elfogadja. Például történt az ímél-lel, már elfogadott a magyar írásmódban is.

A legoptimálisabb, a beinvesztálás stb... szerinte ha nem is helyes jelenleg, nem számít nagy hibának, mert az szó értelmét nem változtatja meg, vagyis ha valaki a beinvesztálásról beszél mindenki tudja miről van szó. Az pedig majd a jövőben dől el, melyik változat terjed el általánosan a köznyelvben.
Deleted user
#315843 | 2018. 10. 31. 11:30
Igen, tényleg eltűnnek szép lassan az "n"-ek. Meg leválnak az igekötők.
"Meg követelem" vagy "El várom" Persze ha keménykedni akarunk, akkor fonetikusan valóban kísértetiesen hasonlít a kiejtése a fentiekre, azért mégiscsak illenék a magyar nyelv szabályai szerint helyesen leírni. Egyben!!!??? Vagy mi 😄
#315820 | 2018. 10. 31. 07:05
Érdekes filozófiai kérdés...
#315811 | 2018. 10. 30. 23:11
tévébe
csak szólok
Deleted user
#315810 | 2018. 10. 30. 21:00
Jaj már. hát az már a hovatovább fokozata. :) a degradálónál is degradálóbb, ha ledegradál, és az optimálisabbnál is optimálisabb a legoptimiálisabb :)
Deleted user
#315807 | 2018. 10. 30. 19:39
2 napja olvastam valahol
"telement a szemem helyesírási hibával!"
Deleted user
#315804 | 2018. 10. 30. 18:51
Na még a számokkal is hadilábon állok.

#315797 -re akart válasz lenni.
Deleted user
#315803 | 2018. 10. 30. 18:51
:D igy van
Deleted user
#315801 | 2018. 10. 30. 18:46
Különben állítólag, minden amit a tvben mondanak, az úgy is van. Ott ez már rég mellékes. Lapozzatok ti is.
Deleted user
#315799 | 2018. 10. 30. 18:44
Az optimális azért lett a kedvencem, mert anno végeztem egy kis kutatást, igaz csak a neten, de egyes nyelvészek(?) szerint az optimális nem a legmegfelelőbbet jelenti, csak az adott körülmények között megfelelőt. Egyetlen apró szépséghiba, hogy sajnos nem tudom eldönteni kinek van igaza. :D
Deleted user
#315798 | 2018. 10. 30. 18:38
Gondolom vannak akiket nem érdekel, és vannak akik nem tudnak, szépen, jól magyarul. És van a telefon :DD
Deleted user
#315797 | 2018. 10. 30. 18:34
hát nálam a space-be mennek :D
telon ált azt ütök n helyett
Deleted user
#315796 | 2018. 10. 30. 18:32
Biztosan igazad van, bevallom nem emlékszem mindenre, ami itt történik. Szerintem az egyelőre kivételével a többi említett szót akár lehetne is használni, ha az embernek úgy áll rá a nyelve. Ugyanakkor jó ha tisztában vagyunk vele, hogy a beinvesztálni valódi jelentése példáuL be-befektetni, míg a legoptimálisabb jelentése: leg-legmegfelelőbb. Ugyanez a helyzet a legideálisabbal :).
Deleted user
#315795 | 2018. 10. 30. 18:28
A "legoptimálisabb" -ról már volt itt egy kis elmélkedés, ha jól emlékszem. Akkor megoszlottak a vélemények helyes vagy sem. :DDD
#315794 | 2018. 10. 30. 18:21
igeeeeen :)

(beinvesztál? no? :)
Deleted user
#315793 | 2018. 10. 30. 18:20
egyelőre...

az egyenlőre az az egyenlet.
Deleted user
#315792 | 2018. 10. 30. 18:19
Egyenlőre a ledegardálás a legoptimálisabb :)). Ez a három bevett mérőszavam :P.
#315790 | 2018. 10. 30. 18:13
:DD

hát semmi nem vész el :)
Deleted user
#315789 | 2018. 10. 30. 18:12
Tudom hova mentek az "n"-ek...
egyenlőre...






 
aaaaaaaaaaaa